Dat FMO niet zomaar een bank is laat ze al decennia zien door uitsluitend te investeren in projecten die écht een verschil maken. Binnen én buiten de financiële sector wordt FMO dan ook gezien als een serieuze game changer die aantoont dat financiële dienstverlening heel goed gepaard kan gaan met sociaal-maatschappelijk rendement.

Drie jaar terug kregen we de kans om met deze bijzondere bank te gaan samenwerken. FMO wilde inzichtelijker maken welke positieve impact haar investeringen hebben op de wereld. Anno nu maken we zo’n beetje alle communicatie-uitingen van de bank. Dit jaar kwam daar het jaarverslag bij.

Over de totstandkoming ervan vertellen we je graag wat meer.

Stap 1 – Concept
Tot nu toe bracht FMO tamelijk zakelijke jaarverslagen uit. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee aangezien jaarverslagen ook vooral bedoeld zijn als zakelijke documenten. Maar het mocht en kon best een beetje anders! Samen met Anne-Rieke Oskamp, adviseur Corporate Communicatie van FMO, zijn we op zoek gegaan naar een manier om de menselijke kant van de jaarcijfers uit te lichten.

De portretten bij de diverse client studies werden in-house geïllustreerd door Bas.

Stap 2 – Schetsproces
In een eerste schets hebben we geïnventariseerd hoe we die ‘menselijke kant’ optimaal in beeld zouden kunnen brengen. We besloten in te zoomen op projecten en deze te verwerken in ‘case studies’ waarin klanten, stakeholders en medewerkers van FMO hun verhaal vertellen. Door deze in een context te presenteren met fotografie, illustraties, pakkende quotes en handgetekende portretten is het gelukt de verhalen achter de cijfers naar voren te halen.

Om de doorloop van het jaarverslag te beoordelen printen we regelmatig een ‘plank’ uit en uiteindelijk het hele boek op ware grootte voor de final check.

Stap 3 – De layout 
Het jaarverslag van FMO bestaat uit een strategisch en een cijfermatig deel. De ‘case studies’ hebben we verspreid over het eerste deel; het cijfermatige deel is ontworpen tegen een gele achtergrond. Door de uitwerking van de layout zo aan te pakken, is een overzichtelijk geheel ontstaan waarbinnen cijfers, beelden en teksten elkaar versterken.

Drukkerij Opmeer uit Den Haag werkt duurzaam, CO2 neutraal en met bio inkten.

Stap 4 – Het drukwerk 
FMO streeft ernaar om zijn impact te vergroten en footprint te verkleinen. In onze ogen mocht ook het drukwerk daarom géén footprint achterlaten waarop we samenwerking zijn aangegaan met drukkerij Opmeer. Dit Haagse bedrijf drukt met bio inkten en produceert geheel CO2 neutraal.

FMO en wij zijn ontzettend trots op het eindresultaat! Een boek van 152 pagina’s met uitklapbare pagina’s, diverse gramsgewichten papier, lay-flat binding vol met infographics, illustraties en bijzondere fotografie.

“Duel heeft kans gezien om met het ontwerp een sympathiek ogend en aantrekkelijk verslag te maken. Het nodigt uit om in te kijken en laat goed zien hoe wij als ontwikkelingsbank waarde en impact creëren. Verder is Duel zeer toegewijd om samen tot een goed resultaat te komen. Dat zorgt voor een hele fijne samenwerking.”

– Anne-Rieke Oskamp (adviseur Corporate Communicatie FMO)