De VSC is een groeiend netwerk van wetenschapsmusea, -centra en -musea verspreidt over 40 locaties in heel Nederland. Samen beschikken de leden over een onuitputtelijke bron van kennis, zijn ze voorloper in innovatietrajecten en hebben ze toegang tot een miljoenenpubliek. Dat zijn de uitgangspunten voor de communicatiestrategie, de visuele identiteit en het digitale platform die wij ontwikkelden.
De identiteit bestaat uit frisse kleuren en het netwerk dat alle losse elementen verbindt. Voor het drukwerk lieten we delen stansen wat het geheel speels maakt en om zo symbolisch de toekomstige leden te benadrukken. Een ander dragend element zijn de wetenschappelijke feitjes waarbij de nadruk ligt op ‘samen weten we meer’.
Voor het digitale platform bedachten we een ‘drie lagen concept’. Bezoekers van het platform worden opgevangen op de eerste laag, leden van de VSC delen en ontwikkelen kennis in de derde laag. De tweede laag vormt een schakel tussen de bezoekers en de leden. Hier wordt de kennis van de leden worden ontsloten voor een breed publiek. Bekijk hier hoe dit in de praktijk werkt.
Voor de VSC ontwikkelden wij ook de identiteit voor hun bijzondere project ‘Wetenschapswijsheid’. De huisstijl en identiteit voor Wetenschapswijsheid is opgebouwd uit verschillende geometrische vormen. De losse bouwstenen vormen steeds iets anders.
Als onderdeel van het project Wetenschapswijzer ontwikkelden we een spelkaarten set, gemaakt voor museum directeuren. Het bevat diverse opdrachten om de museum bezoeker en collega’s uit het veld beter te leren kennen. We kozen voor een bijzondere Riso gedrukte uitvoering op kraft papier, een set met 50 kaarten, notitieblokje, VSC potlood en handleiding en dat alles in een bedrukt houten doosje.